Maakt dat het raakt is de overall belofte van SowiesoHelder. Communicatie met impact! Daar werken we elke dag aan, met een team van 23 communicatieprofessionals. Elk op zijn/haar eigen vakgebied. Hoe? Dat vertellen we in deze nieuwe serie. Deze keer:
NICOLE
Maakt dat het raakt
Wie: Nicole van Kesteren
Wat: Grafisch Vormgever
Wat is je rol?
‘Na 15 jaar in Frankrijk te hebben doorgebracht, heb ik de beslissing genomen om me weer te vestigen in mijn geboorteland, en hier de kans te grijpen om een nieuwe professionele uitdaging aan te gaan. Als designer zorg ik kort gezegd voor visuele communicatie. Van kleurenpalet, vorm en typografie tot grafisch ontwerp; allereerst het idee, dan het visuele art work. Ik begin met een blanco canvas en een concept, duik in de wereld van het merk of het project, vertaal de boodschap die moet worden overgebracht en bedenk vervolgens visuele concepten die deze boodschap versterken. Elk lijntje, elk letter, elke pixel wordt met liefde en precisie geplaatst. Ik zorg ervoor dat elk ontwerp - of het nu een logo, flyer, website of verpakking is - de merkidentiteit weerspiegelt en een samenhangend verhaal vertelt. Zo breng ik merken tot leven en maak ik de wereld een beetje kleurrijker met mijn creativiteit!’
HOe maak jij dat het raakt?
‘Door eerst de doelgroep te begrijpen. Om ervoor te zorgen dat een ontwerp raakt moet je een verhaal vertellen; een goed ontwerp vertelt een verhaal. Hoe zet je beeld, grafische vormen, kleuren, typografie in om de juiste snaar te raken? ‘Less is more’ zeggen ze vaak. Door ontwerpen eenvoudig en overzichtelijk te houden, kun je de aandacht van mensen op de essentie richten en een krachtig effect creëren. Zo werkt het ook met kleurpsychologie. Kleuren hebben effect op onze emoties. Warme kleuren als rood en oranje stralen iets anders uit dan koele tinten als blauw en groen. Ook de juiste keuze van lettertypes is belangrijk. Deze kunnen de toon van je ontwerp sterk beïnvloeden, en ook emotie overbrengen. In het kort gaat het erom empathie te tonen voor je doelgroep en te begrijpen welke emoties je wilt oproepen. Door zo te werken, kan ik als grafisch vormgever ontwerpen maken die niet alleen esthetisch aantrekkelijk zijn, maar vooral iets teweegbrengen.’
Waar werk jij op dit moment aan?
‘Ik werk aan meerdere projecten tegelijk. Op dit moment werk ik aan een infographic voor een pensioenfonds, ontwerp ik campagnemateriaal voor een bank en elke week ontwikkelen we binnen onze studio voor een vaste opdrachtgever in retail een nieuwe set displays en POS materialen voor in de winkels. Daarnaast werk ik samen met een collega aan alle social media content van ons bureau om onze verschillende expertises en recent werk met anderen te delen.’
Volgende keer:
JUAN
MAAKT DAT HET RAAKT