Do’s en don’ts voor een goede bedrijfsfilm

Een bedrijfsfilm is het perfecte visitekaartje. Jouw pitch. Hét moment om een scherpe pijl te creëren en deze doelgericht af te schieten. Zodat jouw bedrijfsverhaal de doelgroep raakt. Een goede bedrijfsfilm zet een organisatie op de kaart. Het opent een deurtje en creëert een ingang. Het is als het ware een korte introductie van de purpose, de motivatie en de toegevoegde waarde van een bedrijf voor haar klanten. Daarom wil je uiteraard dat de bedrijfsfilm de kijker grijpt en het verhaal aanslaat. Er zijn daarom een aantal absolute do’s en definitieve don’ts. Wij zetten onze tips voor een goede bedrijfsfilm op een rij.

 

Do’s voor goede, succesvolle bedrijfsfilm

Tip 1: Houd de bedrijfsfilm kort en bondig

Een bedrijfsfilm is het visitekaartje voor jouw bedrijf. Een eerste contactmoment. Zorg er daarom voor dat een bedrijfsfilm to the point is - hoe korter, hoe beter. Ga niet te veel in op de inhoud, want dat wordt al snel langdradig en wollig, maar geef een doelgerichte pitch van jouw organisatie. Laat zien wat de toegevoegde waarde is van jouw diensten of producten. Deel dit op een aantrekkelijke en toegankelijke wijze.

 

Tip 2: Show, don’t tell

Als organisatie heb je een bepaald doel en een bepaalde visie. Er zijn zaken waar je in uitblinkt. Wees hier trots op en gebruik dit. In plaats van erover te vertellen, laat in een bedrijfsfilm vooral zien wat je waard bent. De kijker kan vervolgens op basis hiervan zelf conclusies trekken. De kijker zelf voelt immers of zij interesse hebben in wat jij te bieden hebt. En of dit relevant is voor hen. Wees authentiek en eerlijk in jouw bedrijfsfilm.

 

Tip 3: Laat een gezicht zien in de video

Of de doelgroep kiest voor jou of een van de andere concurrenten wordt voor een groot deel bepaald door een sociale factor: vertrouwen. Geef daarom een kijkje in de keuken. Laat gezichten zien. Wie maken jouw organisatie? Wees altijd zuiver als het gaat om emotie en visie. Overtuig door simpelweg jezelf te zijn als bedrijf. Het draait uiteindelijk allemaal om mensen.

 

Don’ts bij het maken van een bedrijfsfilm

Tip 4: Wees niet pocherig

Als je té hard moet schreeuwen, dan heb je uiteindelijk misschien niet zoveel te vertellen. Uiteraard mag je trots zijn, als dit maar gebaseerd is op een doel en een visie. Met trots zijn is niets mis. Dit is juist een prachtige emotie. Maar zorg ervoor dat het niet doorslaat. Hier prikken mensen doorheen, waardoor je waarschijnlijk niet het gewenste resultaat behaalt. Zorg er daarom voor dat je de waarheid vertelt. Hiervoor moet de communicatie en content dicht bij het bedrijf staan.

 

Tip 5: Maak de bedrijfsfilm niet te informatief

Uiteraard wil je als organisatie graag vertellen waar je voor staat. Waar je goed in bent. Wat je hebt gedaan. Maar zorg ervoor dat het niet een lange, wollige bulk aan informatie wordt. Laat zien wat de doelgroep graag over jou wilt weten, en doe hier dan ook research naar. Houd het verder kort, bondig en daarmee doelgericht.

 

Tip 6: Creëer geen vals sentiment

Een film die een emotie oproept bij de kijker scoort goed, maar pas wel op met het creëren van vals sentiment. Als het verhaal te zwaar is, voelt de emotie al snel opdringerig en dit werkt averechts. Er mag zeker een emotie voorkomen in de film, maar die emotie moet plaatsvinden bij de kijker. Want onthoud, de film gaat eigenlijk om de doelgroep.

 

Aan de slag met een bedrijfsfilm?

Wil jij na deze tips graag een bedrijfsfilm maken? Het kan een overweldigend proces zijn. Zo moet je de juiste toon zetten, een bondig en kernachtig beeld van jouw bedrijf schetsen en moet het filmisch kloppen. De aanpak van SowiesoHelder zorgt ervoor dat je uit de standaard tunnel van jouw bedrijf komt. Samen ontdekken wij het beste verhaal voor jullie bedrijfsfilm en komen we tot de juiste kern. Wij fungeren als een klankbord. En dat is belangrijk, want goede storytelling in een video verbindt en creëert een connectie. In combinatie met jarenlange ervaring met filmproductie produceren wij zo een bedrijfsfilm die maakt dat het raakt.

Interesse in het laten maken van een bedrijfsfilm? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij denken graag mee! Of lees meer over het maken van een bedrijfsfilm.

 

Bedrijfsfilm laten maken

Picture of Simon

Vragen over
dit artikel?

Contact Simon

Lees ook onze andere verhalen

  • 28 May
  • FILM & CONTENT
  • Video-advertenties op LinkedIn zorgen voor gemiddeld 30% meer reacties dan statische...

Lees verder