5 ideeën om betrokkenheid tijdens een online event te boosten

Het is de schrik van ieder event: afwezige blikken tijdens een online meeting, een ijzige stilte als antwoord op een vraag tijdens een webinar of bezoekers van een online event die na de pauze afhaken. Online de aandacht vasthouden is voor veel bedrijven een uitdaging. En dat is logisch te verklaren. Uit onderzoek van Harvard Business Review blijkt dat mensen tijdens een virtuele meeting gemiddeld een aandachtsspanne van 10 minuten hebben. Om een succesvol virtueel event, webinar of conference call te organiseren, is een beleving dus essentieel. Maar hoe krijg je jouw publiek op het puntje van hun stoel? Lees onze 5 ideeën voor het boosten van betrokkenheid tijdens een virtueel event.

 

Idee 1: Betrek het publiek

Tijdens een online event zit het publiek mijlenver weg. Verspreid door het land of zelfs versnipperd over heel de wereld. Daarnaast vertel jij de boodschap via een digitale route, waarbij het publiek niet recht voor je staat of zit. Voor een spreker is het een uitdaging om zich tot het publiek te wenden terwijl hij in een lege ruimte tegen de camera staat te praten. Betrek daarom het publiek bij het verhaal en voorkom dat de host enkel over zichzelf en zijn eigen omgeving praat. Stel vragen en nodig luisteraars uit om input te leveren. Kortom, richt je tot het publiek, en hun beleving.

 

Idee 2: Creëer een event met een verhaal

Wanneer een deelnemer aan het eind de laptop dichtklapt, wil je maar één ding: een goede indruk achterlaten. Dit doe je door de deelnemer te prikkelen en te inspireren. De perfecte methode hiervoor is storytelling. Een ijzersterk verhaal trekt de aandacht, prikkelt en maakt impact. Het is daarnaast de gouden sleutel voor een invloedrijk online event. Een verhaal neemt de deelnemers mee op een digitale reis, houdt de focus vast en maakt dat het raakt. Ontwikkel daarom een event met een bijzonder verhaal. Zo zal het publiek ook na een online event zeggen: ‘daar was ik bij!’

 

Idee 3: Host breakout rooms

Tijdens een event zit een deelnemer vaak met honderde anderen in een sessie. Deelnemers kunnen relaxed achterover leunen of stiekem hun mail bijwerken. Door tussen de sessies door een breakout room te faciliteren, wakker je de betrokkenheid weer aan. Een breakout room is namelijk een soort chatkamer waar deelnemers met een klein groepje het gesprek aangaan. Hierdoor blijven de luisteraars goed opletten, zodat ze tijdens de de breakout sessie weten waar het overgaat. Om vervolgens in kleinere groepjes te brainstormen, te netwerken of te discussiëren. Een waardevolle toevoeging voor jouw virtuele event!

 

Idee 4: Breng een gesprek op gang

Hoe houd je een event via een beeldscherm spannend en interessant? Door interactie te creëren! Dat lijkt misschien lastig vanachter een laptop, maar met de huidige technologieën is er steeds meer mogelijk. Denk er bijvoorbeeld aan om mensen in te bellen vanaf een andere locatie. Of nodig deelnemers uit om vragen, opmerkingen of adviezen achter te laten in de chat. Ook een Q&A is een goede manier om het gesprek op gang te brengen. Een spreker kan hier live tijdens het event op ingaan, waardoor het boeiend is voor de kijkers. Daarnaast spring je hiermee goed in op de wensen en de behoeften van het publiek. Uit onderzoek blijkt tevens dat vragen stellen een goede manier is om interactie en betrokkenheid aan te wakkeren bij mensen.

 

Idee 5: Voeg spelelementen toe

Het laatste idee om meer betrokkenheid te creëren tijdens een virtueel event, is bijvoorbeeld met een poll of quiz. Met deze spelelementen betrek je de deelnemers, laat je hen gericht nadenken over onderwerpen en kunnen zij op een laagdrempelige manier de interactie aangaan. Daarnaast leveren de uitkomsten van de polls mogelijk interessante gegevens op. Je kunt het bijvoorbeeld inzetten als een on the spot opiniepeiling. Een andere reden om deze tactieken te gebruiken, is omdat uit onderzoek blijkt dat gamification een effectieve communicatievorm is. Met gamification voeg je spelelementen toe om een boodschap prikkelend over te brengen. Een speelse onderbreking houdt het publiek enthousiast, fris en betrokken!


Wil jij aan de slag met het organiseren van een online event? Of denk je aan een combinatie tussen virtueel en offline, door bijvoorbeeld een hybride event te organiseren? Zorg ervoor dat je een krachtig verhaal en een prikkelend concept klaarzet. SowiesoHelder pakt een communicatievraagstuk vanuit de kern aan en weet hierbij de pijlen effectief te richten. Hierdoor ontstaan online sessies, offline bijeenkomsten of hybride events met een wow-factor!

Neem vrijblijvend contact met ons op om meer te ontdekken over onze aanpak.

Picture of Joost

Vragen over
dit artikel?

Contact Joost

Lees ook onze andere verhalen

  • 15 september
  • EVENTS & EXHIBITION
  • Mensen zijn sociale wezens die opleven van menselijk contact, verbinding en elkaars verhalen. Uit...

Lees verder
  • 25 juni
  • EVENTS & EXHIBITION
  • Technologische ontwikkelingen rijzen op het moment de pan uit. Virtuele vergaderingen, digitale...

Lees verder