Online events: onmisbaar onderdeel in elk marketingplan!
Technologische ontwikkelingen rijzen op het moment de pan uit. Virtuele vergaderingen, digitale congressen en online teamuitjes. Ineens werd dit het ‘nieuwe normaal’. Uiteraard bestonden online events al langer. Denk bijvoorbeeld aan de livestreams van grote congressen of aan grote, digitale productlanceringen, zoals die van Google, Apple of Samsung. Ook colleges, webinars en conference calls waren al verplaatst naar het wereldwijde web. Dat de vraag naar online events toe zou nemen, lag in de lijn der verwachting. Maar dat online events zó snel zó populair zouden worden, had niemand aan zien komen. Online events zijn ondertussen voor marketeers een onmisbaar element van een sterk marketingplan. Ontdek waarom!
Online events: het is de toekomst
De digitale revolutie is al jaren aan de gang. Waar mensen vroeger angstig reageerden op het idee dat ze altijd een telefoon bij zich hadden, zit deze nu aan menig hand vastgeplakt. Het is onderdeel van ons sociale leven en de technologie is moeiteloos geïntegreerd. Door het thuiswerken van het afgelopen jaar werd het duidelijk dat ook dit gemakkelijk verplaatst naar een online omgeving. Volgens de verwachtingen van onderzoeksbureau Gartner Research vindt in 2024 driekwart van de zakelijke meetings online plaats. Een digitale brainstorm, een buitenlandse summit of een netwerkevent gewoon vanuit huis. Online events maken het mogelijk. Of combineer een fysiek en online event en organiseer een hybride event. Dit creëert talloze kansen! Wees daarom goed voorbereid en integreer online events in jouw marketingstrategie.
Groter bereik, meer potentiële leads
Online events gaan letterlijk over grenzen, want op het wereldwijde web ben je niet gebonden aan een locatie. Met een online event bereik je medewerkers, leads of klanten van over heel de wereld en betrek je hen relatief eenvoudig bij jouw merkverhaal. Voor je doelgroep is het ook gemakkelijk om mee te doen. Zij hoeven niet naar een centrale locatie af te reizen. Daarnaast selecteren zij gemakkelijk welk onderdeel van het event zij bijwonen. Hierdoor past een online evenement goed bij de behoefte van de gebruiker. Ook geldt voor een online event geen limiet. Dit resulteert al snel in een groter bereik. Meer deelnemers, meer gegevens en hopelijk dus ook: meer leads!
ONLINE EVENTS zijn een duurzaam alternatief
De evenementenbranche kijkt al jaren naar mogelijkheden om de sector te verduurzamen. En ondanks dat een fysiek evenement haar charmes heeft, is een online event een goed alternatief voor organisaties die hun voetafdruk willen verkleinen. Bij een fysiek event komt veel kijken, zoals een locatie, catering en aankleding. Bij een virtueel event worden deze fysieke elementen geschrapt, waardoor de impact op het milieu al snel vermindert. Daarnaast hoeven bezoekers, sprekers en productieteams niet af te reizen naar een eventlocatie. Door (af en toe) te kiezen voor een online event, bespaart een organisatie dus aanzienlijk grondstoffen.
Hogere opkomst, lagere kosten per deelnemer
Bij een online event is de drempel om deel te nemen vaak lager. Bezoekers klappen hun laptop open, loggen in vanaf elke gewenste locatie en wonen het event bij in hun eigen, comfortabele setting. Zeker wanneer het event normaal gesproken in het buitenland plaatsvindt, is een online event laagdrempeliger. Ook ben je als organisatie niet langer gebonden aan de capaciteit van een locatie. Hierdoor is het eenvoudiger om meer mensen uit te nodigen. Daardoor is de opkomst vaak hoger dan de live versie van datzelfde evenement. Het is niet één op één te zeggen dat een virtueel event bij uitstek goedkoper is dan een écht evenement, omdat de kosten over het algemeen anders verdeeld worden. Wel zijn de kosten per deelnemer lager ten opzichte van een live evenement door de hogere opkomst.
Maak online impact met techniek
Als makers van belevingen, kennen wij de kracht van een fysiek evenement als geen ander. Wij weten hoe we mensen betrekken, inspireren en raken. Het meest gehoorde argument over online events is dat de totaalbeleving zou missen. En wij begrijpen dat onderbuikgevoel. Maar niets is minder waar! De huidige techniek is namelijk zo spectaculair, dat ook een virtueel event een echte beleving en wow-factor krijgt. Door verbluffende effecten, impactvolle verhalen en Augmented Reality toe te voegen, wordt het een online event waarvan iedereen zegt: ‘daar was ik bij!’ Huidige technieken maken het mogelijk om alle kenmerken van een fysiek evenement te integreren. Van social livestreams, breakout rooms tot virtuele informatieborden. Met Augmented Reality bouwen wij zelfs een eventhal na waar bezoekers online rondstruinen. Een voorbeeld is het Virtuele Opera Forward Festival met meer dan 30.000 bezoekers, waar het óók digitaal sizzelde, bonkte en kolkte.
Jouw online events organiseren
Maak van een online event een succes en zorg ervoor dat het past bij de kern van de organisatie. SowiesoHelder stelt als communicatiebureau de boodschap centraal. Vanuit daar werken we toe naar een indrukwekkend evenement dat doelgericht het juiste communiceert voor jouw doelgroep.
Wil jij een online event organiseren? Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!