Maakt dat het raakt is de overall belofte van SowiesoHelder. Communicatie met impact! Daar werken we elke dag aan, met een team van 22 communicatieprofessionals. Elk op zijn/haar eigen vakgebied. Hoe? Dat vertellen we in deze serie. Deze keer:
SERGE
Maakt dat het raakt
Wie: Serge
Wat: Creatie
Wat is je rol?
‘Ik ben allround concept creatief en copywriter. Dat betekent dat ik ideeën en concepten verzin - vaak op basis van een briefing - en die ook nog eens leuk op kan schrijven. Maar ook een scenario, interactief script, e-learning, webcopy, socials of gewoon een ‘droog’ stukje tekst, tik ik graag. Daarbij staat het concept altijd voorop.
Ik heb een achtergrond in de televisie, interne communicatie en reclame, dus ben van vele communicatiemarken thuis. En weet daardoor vaak wat wie hoe raakt, op welk moment. Uiteindelijk gaat het in ons vak altijd om het motiveren en bewegen van mensen. Activatie. En dat kan alleen als de boodschap krachtig genoeg is.’
HOe maak jij dat het raakt?
‘Aandacht is de kern. Aandacht geven en vooral krijgen. Om mensen te kunnen raken, moet je eerst hun aandacht zien te krijgen. Vaak al moeilijk genoeg. Daarom is het essentieel om je boodschap zo puur en beknopt mogelijk te vertellen. Want die aandacht heb je vaak maar even. Om bij die pure boodschap te komen, stel ik veel kritische vragen. Dat is niet altijd leuk, maar ga er maar vanuit dat je doelgroep minstens zo kritisch is! Dus door de juiste vragen te stellen, kom ik erachter wat de meest impactvolle boodschap kan zijn. Die boodschap is dan gebaseerd op zowel de ratio als het emotionele. En hoewel veel mensen geloven dat het eerste het belangrijkste is (‘we zijn toch allemaal verstandige mensen’), blijkt maar al te vaak de emotionele snaar het belangrijkst te zijn. Mensen echt raken doe je niet met een spreadsheet. Wel met een mooie, verstilde, goed gemaakte film - om maar eens wat te noemen. Maar voor ik verval in een epistel over het belang van het medium: het verhaal is het belangrijkst. En ik vertel graag het jouwe - zo goed en integer mogelijk.’
Waar werk jij op dit moment aan?
‘Ik doe momenteel veel Merkversnellers, co-creatieve snelkookpannen, waarbij we samen met de mensen van een merk of bedrijf aan tafel zitten en werkbare concepten verzinnen. Dit doe ik overigens steevast samen met onze creatief strateeg. Daarnaast werk ik veel voor ING, andere financials en voor Vattenfall. Naast mijn werk bij SowiesoHelder heb ik nog andere opdrachtgevers. Ook werk ik in mijn ‘eigen uren’ nu al jaren aan een filmscript over een bankoverval. En aan een boek over een ontvoerder die ik ooit ontmoet heb op een piepklein atol in de grote oceaan (echt waar). Maar het meest werk ik... samen! Want in de samenwerking en kruisbestuiving met alle disciplines bij SowiesoHelder zit de magie die ervoor zorgt dat wat er gemaakt wordt, echt raakt.’
Volgende keer:
Frédérique
MAAKT DAT HET RAAKT
Haar verhaal over video productie