10 VOORDELEN VAN INBOUND MARKETING
Gisteren waren we bij …… De HubSpot Academy
Inbound Marketing iS....1. Klantgericht Mensen die goed kunnen luisteren worden vaak gezien als goede gesprekspartners. Bij Inbound Marketing gaat dit principe ook op. De focus ligt daarmee voornamelijk bij de uitdaging van een prospect. Organisaties met een zogeheten Inbound mindset helpen potentiële klanten antwoord te geven op hun vragen. Het is aan de prospect om te beslissen of jouw product of service de juiste oplossing is.
2. Doelgroep gericht Door te focussen op de wensen, vragen en behoefte van je doelgroep, leer je de prospect steeds beter kennen. Dit betekent bij Inbound het gesprek aangaan en uitgebreid onderzoek doen naar deze doelgroep. Het opstellen van Buyer Personas zorgt voor een beeld van de ideale prospect. Naar gelang je meer informatie vergaart over nieuwe en bestaande klanten worden de Buyer Personas periodiek aangepast. Zo blijf je dicht bij de doelgroep.
3. Voordelig Door de focus te verleggen naar Inbound Marketing ben je als organisatie niet direct afhankelijk van de inkoop van dure externe mediakanalen zoals radio, televisie, print of online advertentieruimte. Het grootste deel van de marketing speelt zich namelijk af op de organische kanalen. Door traffic te generen naar de organische kanalen begeleid je bezoekers (prospects) op voordelige wijze naar je website en sociale kanalen.
4. Duurzaam Bij traditionele vormen van adverteren geldt heel kort door de bocht het principe: ‘investeer je geld, dan laten zij de boodschap aan een bepaalde groep mensen zien’. Als vervolgens het budget op is, krijgt niemand jouw boodschap meer te zien. Het is een lange termijnstrategie maar als je eenmaal online goed gevonden wordt, heb je daar lange tijd profijt van. Het vraagt een langere adem, maar op een gegeven moment zal Inbound Marketing voor je gaan werken.
5. Efficiënt De prospect bepaalt zelf wanneer en hoe hij/zij op zoek gaat naar specifieke informatie. Dat kan op elk moment van de dag, en vanaf elke plek (op elk device). Inbound Marketing speelt perfect in op 24/7, je hebt als organisatie altijd de relevante informatie paraat staan.
6. Initiatief bij de klant In dit digitale tijdperk laat een prospect zich niet direct iets vertellen. Hij/zij zal zelf online op zoek gaan naar oplossingen, producten en/of services. Volgens onderzoek van HubSpot vindt zelfs 70% van de klantreis plaats zonder enig contact met sales. Een organisatie met een zogeheten Inbound mindset kan ervoor zorgen dat het initiatief vanuit de prospect komt en niet vanuit het sales team. Door marketing automation tools in te zetten, genereer je consistent kwalitatieve leads voor het salesteam.
7. Data driven content Door data gedreven content te creëren ontstaat de kans om direct in te haken op relevante vragen. In een vroeg stadium kan jij (de expert) antwoord geven op deze vragen. Dat maakt de content direct waardevol voor een prospect. In welke fase van de buyers journey de prospect zich ook bevindt, als expert in de branche deel jij altijd bruikbare informatie. Door regelmatig data te monitoren en te analyseren creëer je meer inzicht in gedrag van prospects en kun je buyer personas optimaliseren.
8. Verbindend Bedrijven met een Inbound mindset vertellen graag over álle aspecten van hun organisatie. De organisatie is daarmee zowel interne als extern transparant. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat intern iedereen op de hoogte is van de corporate story van de organisatie. Ongeacht de functies, posities en/of verantwoordelijkheden zou iedereen dus dezelfde antwoorden op dezelfde vragen kunnen geven. Eenduidig over missie/visie en kernwaarden, de werkwijze van de organisatie, welke klanten we bedienen en wat ze voor de organisatie betekenen.
9. Autoriteit en thought leadership Denk je aan sportschoenen, dan denk je al snel aan Nike of Adidas. Denk je aan een frisdrank merk, dan zal CocaCola onmiddellijk oppoppen. Waarom? Omdat deze merken leading zijn binnen hun branche. Door te investeren in je positie als ‘thought leader’ creëer je autoriteit. Je doet waar je goed in bent en daarom is het product, de dienst en/of service dat de organisatie aanbiedt dé oplossing voor een specifieke uitdaging van de prospect.
10. Naamsbekendheid Last but not least: mensen sturen graag waardevolle content door naar anderen. Voor het creëren van content zijn talloze contentcreatie modellen te vinden. Ze leiden allemaal naar hetzelfde doel: het creëren van relevante online content. Zeker voor het inzetten van sociale kanalen is het van belang ‘snackable and shareable’ content te maken. Daarmee is content via meerdere assen functioneel te benoemen. Via welke communicatiekanalen het ook wordt gedeeld, kwalitatieve content kan zorgen voor ‘online mond-tot-mond reclame’.
Het grote voordeel van Inbound Marketing is dat het richting geeft aan wat voor type content er gemaakt zal worden. Waardoor je als organisatie effectief richting kan geven aan o.a. de content marketing en klantbenadering. Er zijn talloze voordelen en argumenten te benoemen; overall gaat het om het creëren van een Inbound mindset waarbij je te werk gaat vanuit de behoefte van een prospect of klant. Samen kom je tot de ultieme oplossing voor welke uitdaging dan ook.
Eens sparren met het inbound team van SowieoHelder? Leuk als je contact zoekt via onderstaand formulier. |