Hoe e-learnings het verschil maken voor bedrijven

Na twee hectische pandemiejaren maakt de arbeidsmarkt grote ontwikkelingen door. Zo werken we massaal thuis of hybride. Dit betekent dat er een grotere focus ligt op organisatiedynamieken, zoals interne communicatie, employee branding en recruitment. Daarnaast vraagt de digitalisering om andere skills. Daarom investeren steeds meer organisaties in het opleiden of zelfs omscholen van huidige én nieuwe medewerkers. Door al deze factoren verwachten experts een piek in de vraag naar e-learnings. Deze effectieve leermethode is een essentieel onderdeel van interne opleiding, bijscholing en talentontwikkeling. De mogelijkheden en voordelen van e-learnings zijn eindeloos. Ontdek hoe jouw organisatie e-learnings effectief inzet. Of overweeg eens een we-learning.

 

Wat is een e-learning?

Een e-learning is een verzamelnaam voor een tal van leeractiviteiten in een online omgeving. Vaak worden deze op een interactieve wijze op een computer gepresenteerd. De cursist volgt zelfstandig online deze lessen via bijvoorbeeld een laptop, desktop of tablet. In welke vorm de e-learning gegoten wordt, hangt af van de vraag. Zo is voor de ene training een diepgaande, kennisdeling nodig. Voor andere e-learnings is snackable content van belang in de vorm van een instructiefilms of how to video’s. Voor elk kennisdeling vraagstuk is een creatieve en effectieve oplossing te bedenken.

 

Waarom medewerkers opleiden zo belangrijk is

Na twee jaar voornamelijk thuiswerken, besteden steeds meer bedrijven aandacht aan hun positionering en employee branding. Wie ben je als organisatie en waar zijn we goed in? Wat zich vervolgens vertaalt in hoe medewerkers zich binnen de organisatie voelen en hoe ze over hun werk spreken. Zijn zij trots? Voelen ze een binding? Worden ze voldoende uitgedaagd? Een belangrijk aspect is het motiveren van werknemers. Zolang zij gemotiveerd zijn en hun ambities ergens op kunnen richten, zullen zij een binding voelen met de organisatie. Het faciliteren van voldoende uitdaging voor werknemers is essentieel voor het behoud van talenten. Maar ook voor het verbeteren van de kwaliteit van de organisatie. Het is voor zowel de medewerkers als organisatie van belang om te blijven ontwikkelen en groeien. E-learnings blijken hiervoor een populaire leermethode: zo’n 4,3 miljoen Nederlanders zegt online een opleiding gevolgd te hebben.

 

E-learnings ontwikkelen stijgt in populariteit

Als we het vergelijken met andere onderwijsvormen, is de e-learning nog een relatief nieuwe opleidingsmethode. Jarenlang zijn de mogelijkheden van e-learnings ook onderschat en daarmee onvoldoende benut. Door de pandemie werden opleidingsinstituten gedwongen om hun aanbod te verplaatsen naar het wereldwijde web. Een transitie die wellicht eenvoudiger was dan vooraf werd gedacht. De coronapandemie is dus zeer disruptief geweest voor de wijze waarop we opleiding vormgeven. Daarom verwachten experts dat de e-learningmarkt tussen 2015 en 2025 met 200% groeit, wat het een miljardenindustrie maakt. Die schatting is niet zo gek, want de voordelen van e-learnings zijn eindeloos.

 

6 belangrijke voordelen van e-learning

In dit digitale tijdperk moeten organisaties, naast het digitaal vermarkten en aanbieden van services en producten, ook hun interne activiteiten innoveren. Vooral met de veranderende werkcultuur en hybride werksituaties. Mede door de flexibiliteit van online programma’s zijn e-learnings een enorme aanwinst. E-learnings ontwikkelen heeft dus vele voordelen.

  1. Online leren bespaart tijd

    Het is wellicht een tijdsinvestering in het begin, maar uiteindelijk bespaart een e-learning een hoop tijd. Wanneer de basis eenmaal staat, kan de e-learning hergebruikt worden. Soms is een enkele aanpassing nodig, maar verder kunnen medewerkers zelfstandig door de inhoud heen. En ook voor cursisten levert het tijdwinst op: zij kunnen hun persoonlijke leerpad zelf plannen en op hun eigen tempo de stof doornemen. Volgens IBM leren online cursisten gemiddeld 5x sneller in vergelijking met een klassieke training.

  2. E-learning is een kostenbesparende leermethode

    Iedereen kent de uitspraak: tijd is geld. Door minder tijd te investeren in het telkens opnieuw klassikaal trainen van mensen, houden bedrijven meer tijd en geld over voor andere zaken. Ook hoeven bedrijven geen trainer, ruimte of reiskosten te betalen. De technische realisatie is in het begin een investering, maar uiteindelijk drukt het op langere termijn de kosten. Daarnaast dragen e-learnings ook bij aan de zelfredzaamheid van werknemers. Zij leren zelf zaken op te pakken en hebben een uitgebreide skillset. Dit bespaart kosten op het gebied van begeleiding en controles.

  3. Onbeperkt doorleren verlaagt personeelsverloop

    Het opleiden van nieuwe collega’s reikt verder dan alleen een ijzersterke onboarding. Door medewerkers doorlopend uitdaging te bieden, blijven zij gestimuleerd. Veel werknemers hebben dit nodig om plezier en voldoening uit hun werk te halen. Maar ook om zich daardoor betrokken te voelen bij het bedrijf. Cijfers laten zien dat hoge betrokkenheid zorgt voor een aanzienlijk lager ziekteverzuim en 17% meer productiviteit. Daarnaast blijkt uit een onderzoek van IBM dat 42% van de nieuwe medewerkers sterker neigt naar het blijven bij een organisatie door juiste training.

  4. E-learnen versterkt de marktpositie van bedrijven

    Naast het feit dat het bijdraagt aan personeelstevredenheid, hebben e-learnings nog een pluspunt. Doordat medewerkers zichzelf meer ontwikkelen, kunnen zij een hogere kwaliteit leveren. Dit kan een positieve doorwerking hebben op bijvoorbeeld verhoogde klanttevredenheid, maar ook het concurrentievoordeel. De nieuwste ontwikkelingen, innovaties en trends - jouw personeel of collega’s weten het. Of branchebrede ontwikkelingen, zoals nieuwe reglementen, gedragscodes of procedures. Een organisatie kan een e-learning voor zeer diverse vraagstukken inzetten.

  5. E-learnings faciliteren hybride werken
    Om hybride werken toekomstbestendig te maken, is het belangrijk om te kijken hoe dit in alle facetten van de organisatie doorklinkt. Door e-learnings aan te bieden, geef je medewerkers de flexibiliteit die nodig is om hybride te werken. Daarnaast geef je medewerkers zelf de regie over hun ontwikkeling. Denk hierbij aan leertempo, maar ook controle over hun eigen planning. Zo is de een scherper in de ochtend terwijl de ander liever in de middag leert.

  6. Online kennisdeling verbindt medewerkers met elkaar
    Een e-learning is niet alleen maar het stampen van kennis. Het is een hele interactieve contentvorm waarbij het ook mogelijk is om van elkaar te leren. Vaak bezit de organisatie veel kennis: inzichten, data, learnings. Maar hoe maak je dit toegankelijk voor iedereen? Of hoe centraliseer je deze informatie? Door middel van korte, krachtige e-learnings kan opgedane kennis eenvoudig verspreid worden. Dit maakt e-learning ook geschikt voor interne communicatie. Het prikkelt, motiveert, verbindt.


Leren over je eígen merk met de WE-learning

E-learnings zijn dus een effectieve manier om bij te leren. Dat kan overal over gaan, afhankelijk van waarop medewerkers zich verder moeten of willen ontwikkelen. De WE-learning daarentegen is heel specifiek. In de we-learnings die SowiesoHelder opzet voor opdrachtgevers richten we ons op de organisatie/het merk zelf. Medewerkers trainen zichzelf in zaken als Wie zijn we? Wat doen we? Wat zijn onze kern-/merkwaarden? Wat vertel ik op een verjaardag aan iemand vraagt waar ik werk? Dat lijken open deuren, maar in de praktijk blijkt deze kennis bij medewerkers toch vaak te ontbreken of een andere invulling te hebben. Missie, visie, brandstory gaan door de concrete en praktijkgerichte we-learning veel meer leven en krijgen betekenis. Geen theorie op papier, maar doorvoelen wat er achter de ‘we’ zit. Zodat zij het bedrijf, het merk en de producten of diensten beter kunnen uitdragen en er op een leuke, interactieve manier meer over leren. Goed als opfrisser voor medewerkers die er al lang(er) werken, en handig als onboarding tool. De we-learning kan als e-learning worden opgezet, maar kan ook bestaan uit live sessies, of een combinatie van beide.

 

Eigen (w)e-learnings laten maken

Met alle huidige ontwikkelingen is het voor organisaties belangrijk om ook in te springen op de groei van e-learnings. Om medewerkers te motiveren en te blijven prikkelen. Om kwaliteit te (blijven) waarborgen. Maar ook om een digitaal naslagwerk, goede onboarding en steile leercurve aan te bieden. SowiesoHelder heeft jarenlang ervaring met het opzetten van (w)e-learnings over veel diverse onderwerpen. Door onze aanpak leveren wij voor elke klant maatwerk. Van interactieve e-learnings met video’s over de gedragscode tot het toegankelijk maken van rijke e-learnings over kennis en data. Onze specialisten vinden de beste aanpak voor de vraag van jouw organisatie.

 

Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Picture of William

Vragen over
dit artikel?

Contact William

Lees ook onze andere verhalen

  • 16 juni
  • DIGITAL & INBOUND
  • Volgende stap na sterke digitale groei Communicatiebureau SowiesoHelder en internetbureau Mediago...

Lees verder
  • 30 maart
  • DIGITAL & INBOUND
  • In Nederland hebben zo’n 35% van de mensen een beperking. Dat komt neer op zo’n 6 miljoen mensen...

Lees verder
  • 12 augustus
  • DIGITAL & INBOUND
Lees verder