fonts Psychologie:
Zo kies je het beste lettertype!

Teksten, je ziet ze overal. Op elke hoek van de straat. Van wegwijsborden tot reclames. Wanneer je een woord leest, zul je niet direct op het font letten. Waarschijnlijk valt het oog eerst op de kleuren, het algemene design, de leesbaarheid. Maar welk lettertype de afzender van de boodschap kiest, is allesbepalend. Het vertelt een verhaal. Lettertypekeuze draagt bij aan welk gevoel een communicatie-uiting heeft. Zo straalt het ene font luxe uit, terwijl het andere font nostalgie uitdraagt. Een font kiezen is een belangrijk onderdeel van een campagne, website of merkidentiteit. Maar hoe werkt dat precies? En hoe selecteer je het beste lettertype? 


Lettertype of fonts: wat is het verschil?

We beginnen bij het begin. In de volksmond worden de termen lettertypen en fonts namelijk veel door elkaar gebruikt. Logisch, want ze wijzen richting hetzelfde: de letters. Maar om te begrijpen hoe je fonts en lettertypen inzet voor een merk, is het goed om eerst het verschil te verduidelijken. Een lettertype is, de naam verraadt het al een beetje, het type letter; het ontwerp. Terwijl een fontkeuze draait om de combinatie van een lettertype, dikte en soort. Het complete plaatje. En daar gaat een hele psychologie achter schuil.

 

De psychologie achter fonts

Een letter. Het lijkt zo simpel. Maar toch gaat er veel meer schuil achter die paar streepjes. Zet verschillende fonts naast elkaar en je kunt waarschijnlijk automatisch links leggen tussen het gebruikte lettertype en de afzender. Denk maar aan het luxe lettertype van het horlogemerk Rolex. Of het stoere, dikgedrukte font van een sportschool. Waarop dat gebaseerd is? Je weet het gewoon. Het is een gevoel. Toch?

Maar het is niet zó simpel. Er gaat een heuse psychologie schuil achter fonts. Een letter is namelijk een visueel symbool. En het brein is getraind om visuele zaken te koppelen aan een betekenis vanuit de echte wereld. Het brein is een associatief netwerk die steeds concepten koppelt aan bestaande ervaringen. Een sierlijk, zwierig logo staat vaak voor luxe. Een simpel, duidelijk font komt vriendelijk en betrouwbaar over. Een cursief font kan vaart en snelheid uitdragen. 

Een font kan dus zowel een semantische betekenis uitstralen, als een gevoel opwekken. Een verkeerde fontkeuze kan dus ook het tegenovergestelde effect hebben. Daar waar overeenkomende ervaringen de connecties tussen het font en de betekenis versterken. Het selecteren van het juiste font en het opstellen van een huisstijl is daarom een proces wat aandacht vraagt. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden. 

 

lettertype kiezen: hier moet je op letten

Typografie is opgebouwd uit twee verschillende concepten: de verbale en de visuele uitstraling. Kortom, hetgeen wat het woord letterlijk betekent en hetgeen wat het uitdraagt. Deze concepten moeten perfect met elkaar samenwerken om een impactvolle boodschap te communiceren richting de doelgroep. We delen vijf pijlers voor het selecteren van de ideale fonts voor een merk.

  • Let bij fontkeuze op merkidentiteit

    Wist je dat 75% van de consumenten een bedrijf beoordeelt op basis van het websitedesign? Welk font je kiest, beïnvloedt hoe mensen de content tot zich nemen. Elk lettertype heeft namelijk een eigen identiteit. Het weerspiegelt een toon en teneur. Hiermee vertelt het totale font een eigen verhaal. Vergelijk het maar met het kiezen van een outfit. Deze kies je ook met zorgvuldigheid. Zo ga je hoogstwaarschijnlijk niet in een bikini naar een trouwerij. En kies je een nette outfit voor een belangrijke presentatie. Welk ‘jasje’ je aantrekt, bepaalt hoe je overkomt. Daarom is het belangrijk om een font te kiezen die past bij de positionering van het merk. Een lettertype moet passen bij de kleuren en merkwaarden van een organisatie. Eenheid creëren tussen look én feel. En bovenal: een consistente merkbeleving uitdragen.

  • Selecteer een schreef óf schreefloos lettertype

    Lettertypes kunnen opgedeeld worden in types met een schreef en zonder schreef. Een schreef zijn de extra streepjes en versieringen van een letter. We noemen het ook wel de ‘stokken en staarten’. Een voorbeeld hiervan is het welbekende lettertype ‘Times’. Het voordeel aan fonts met een schreef is dat er veel vormvariatie mogelijk is. Dit zorgt ervoor dat de letter sneller herkend wordt. Het nadeel is dat het font voor sommigen slechter leesbaar is. Vooral online gaat de voorkeur vaak uit naar schreefloos. Deze lettertypes ogen simplistischer en modern. Vaak zijn deze fonts ook beter leesbaar op schermen. Dit draagt bij aan effectieve communicatie en digitale toegankelijkheid van een website, app of uiting. De keuze voor een lettertype met of zonder schreef kan de toon bepalen.

  • Leesbare lettertypen kiezen

    Merken neigen vaak naar gave, unieke lettertypes om zo hun positionering te versterken. Uiteraard kan dit bijdragen aan het grotere geheel. Maar naast de merkidentiteit is er nog een element van groot belang: de leesbaarheid. Zo deed psycholoog Kevin Larson onderzoek waarbij de focusgroep twee teksten kreeg: een met een goed font en eentje met een slecht font. De betere fontkeuze zorgde ervoor dat mensen de tekst sneller konden lezen. Daarnaast was de cognitieve focus hoger en was de tekst beter te begrijpen. 

  • Beste fonts voor een website uitpikken

    Als bedrijf kun je er niet omheen: een website. Wanneer je een lettertype kiest, doe je er verstandig aan om rekening te houden met de doorvertaling naar digitale middelen. Uitingen zijn op een computerscherm namelijk anders opgebouwd dan in print. Zo heb je digitaal te maken met pixels die soms schreven onduidelijk maken. Dit verlaagt de leesbaarheid van een tekst. De beste lettertype voor websites zijn daarom vaak schreefloos. 

    Leesbaarheid is een essentieel onderdeel van een website, vooral met oog op digitale toegankelijkheid. Test daarom ook de fonts op verschillende devices en bij verschillende browsers. Een computerscherm of smartphone - het kan een wereld van verschil zijn.

  • Combineer lettertypen met elkaar

    Meestal kiezen organisaties niet maar één lettertype. Vaak is het een mix van meerdere elementen. Dit zorgt voor een interessante typografie. Kijkend naar font psychologie, werkt dit ook verschillende gevoelens en associaties op. Een krachtige huisstijl maakt daarom vaak gebruik van combinaties. Zo ontstaat een boeiend geheel. Doe inspiratie op, experimenteer en onderzoek wat verschillende samenvoegingen doen. 

 

Selectieproces van fonts in marketing

Het kiezen van het juiste lettertype is dus een belangrijk element van de marketing. Wanneer wij bij SowiesoHelder aan de slag gaan met een concept en strategie voor de branding of campagnes van een merk, nemen we dit aspect zorgvuldig mee. Het versterkt de merkidentiteit. Maar het bepaalt ook de toegankelijkheid van websites. Of de conversie van digitale campagnes. Een font komt terug in vele uitingen: van online video’s tot de flyers op voor een (online) event. Art en copy zijn essentieel. Zorg daarom dat het gevoel, de semantiek en de uitstraling klopt bij het verhaal dat jouw organisatie vertelt. Maak dat het raakt. Ook met letters.

 

Heeft jouw organisatie advies nodig over font psychologie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Picture of Jeroen

Vragen over
dit artikel?

Contact Jeroen

Lees ook onze andere verhalen