Naamsbekendheid vergroten? Ontdek 5 manieren

De naamsbekendheid van je organisatie of merk vergroten - het kan een hele opgave zijn. Het wordt nog regelmatig gezien als een ongrijpbaar begrip. Want hoe creëer je die naamsbekendheid eigenlijk? Hoe meet je het? Wat levert het op? Toch is het iets wat zeker de investering waard is. Want hoe meer mensen van je product, dienst of organisatie afweten, des te meer potentiële klanten. Bij SowiesoHelder werken wij met de Merkversneller© regelmatig aan zulke vraagstukken. Wij weten dus uit ervaring aan welke knoppen we moeten draaien. Ontdek daarom welke 5 manieren er zijn om vandaag nog aan de slag te gaan met je naamsbekendheid!

 

Manier 1: EEN STERK FUNDAMENT

First things first: creëer een stabiele fundering voor het uitbouwen van het merk. Naamsbekendheid vergroten is vaak een langdurig proces wat je baseert op de ruggengraat van het merk. Heb je een sterke merkidentiteit? Klopt de brand story? Maar ook: komt dit voldoende terug in alle marketinguitingen? Denk hierbij aan een herkenbare huisstijl, passende marketingmiddelen en een goed geoptimaliseerde website. Kijk daarnaast kritisch naar de uitstraling van je organisatie: communiceert dit wat jij over wilt brengen? Door scherp naar een aantal basisfactoren te kijken, beoordeel je of dit wel of niet de juiste associatie oplevert. Zo niet? Beter nog even terug naar de tekentafel!

 

MANIER 2: HERKENBAARHEID DOOR HERHALING

Denkt je doelgroep “dat komt me bekend voor...” Mooi! De eerste stappen zijn gezet. Wanneer je boodschap zich verspreidt, is de volgende stap herkenbaarheid én herhaling. Een communicatieboodschap vindt vaak een plekje in het kortetermijngeheugen. Door potentiële klanten hier steeds vaker aan bloot te stellen, zal het zaadje zich ook planten in het langetermijngeheugen. Hierdoor groeit de kans dat de consument bewust of onbewust aan jouw merk, product of dienst blijft denken. Zorg daarom voor zichtbaarheid en herhaling door bijvoorbeeld online campagnes. Onderschat hierbij de kracht van visuele boodschappen niet. Een herkenbaar font, pakkend kleurgebruik en een treffend design zorgen voor een consistent beeld wat het brein eenvoudig herkent. Een sterke combinatie van deze elementen zorgt voor het beste resultaat.

 

MANIER 3: ZORG VOOR RELEVANTE CONTENT

Content, het is de backbone van elk sterk merk. Biedt waarde aan jouw potentiële klanten - wees interessant. Ga bijvoorbeeld bloggen, maak een podcast of demonstreer de werking van je product. Vertel over zaken die je doelgroep graag hoort én die onderscheidend vermogen geven. Door relevante content te creëren, maak jij je merk een stuk interessanter. Daarnaast draagt sterke content bij aan de online vindbaarheid van een merk. Een relevant en SEO-waardig artikel scoort beter in de zoekmachines van Google, waardoor gebruikers sneller op jouw website terecht komen. Een ‘How to’-video met handige tips brengt je merk tot leven. Kortom, een aansprekende boodschap plus betere vindbaarheid betekent meer naamsbekendheid.

 

MANIER 4: EEN DIJK VAN EEN SOCIAL MEDIA PLAN

Social media zijn allang geen nieuwkomers meer. Ondanks dat deze markt steeds meer verzadigt, bieden social media kanalen nog steeds veel mogelijkheden voor het genereren van naamsbekendheid. Heb je bijvoorbeeld wel eens gedacht aan Pinterest? Of een eigen YouTube-serie? Is influencer marketing misschien een weg om te bewandelen? Daarnaast is een ijzersterk social plan ondertussen een hygiëne factor geworden voor ieder merk: het móet gewoon goed zijn. Denk hierbij verder dan enkel relevante content, maar denk ook aan community management. Hierbij creëer je een omgeving waar verschillende doelgroepen met elkaar in contact kunnen komen. Vergeet zeker social advertising niet waarbij je online via betaalde media heel gericht een bepaalde doelgroep kan bereiken: een ideale manier om jouw doelgroep te herinneren. Er zijn dus vele manieren om naamsbekendheid te vergroten via social media.

 

MANIER 5: BRENG HET MERK TOT LEVEN MET STORYTELLING

Storytelling is een marketingtool die de afgelopen jaren in populariteit gestegen is. Toch maken maar weinig merken hier écht goed gebruik van. Zonde natuurlijk. Storytelling is namelijk een ijzersterk concept. Het speelt in op het gevoel dat potentiële klanten associëren met jouw merk, product of dienst. Een goed merkverhaal is op verschillende manieren te distribueren: via social media content, videoproducties of zelfs tijdens een online event. Storytelling biedt een ervaring en maakt dat het raakt. Het versterkt merken doordat het de luisteraar, lezer of kijker onderdeel maakt van het geheel en hen erbij betrekt. Ons brein is als het ware ‘verliefd op verhalen’ want het is makkelijk, interessant en helpt met het structureren van informatie. Daarnaast onthoudt het brein een verhaal gemakkelijker. Overtuig potentiële klanten met je unieke merkverhaal en start met storytelling!

 

AAN DE SLAG MET NAAMSBEKENDHEID VERGROTEN

Wil je meer naamsbekendheid creëren voor jouw product, dienst of merk? En wil je vlug starten? Bij SowiesoHelder gaan we voor een concrete en directe aanpak, zodat je snel resultaten boekt. Wij starten met een co-creatiesessie onder leiding van een creatief-strategisch team. Binnen deze sessie brainstormen we doelgericht naar een unieke oplossing voor je communicatievraagstuk. Geen lange processen, maar doorpakken in de hoogste versnelling: over 2 weken kunnen we om de tafel zitten en binnen een maand starten met de productie van de middelen. Of het nu gaat om een campagne, actie of een verscherpt merkverhaal, door co-creatie schakelen we snel en boost je doeltreffend je merk.

Neem vrijblijvend contact met ons op om meer te ontdekken over onze Merkversneller©
.

Picture of Irpa

Vragen over
dit artikel?

Contact Irpa

Lees ook onze andere verhalen

  • 06 juli
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Het opzetten en realiseren van een campagne, promotie of een andere marketingactie gaat in de...

Lees verder
  • 24 maart
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Door de crisis van de afgelopen 2 jaar is de digitalisering in een stroomversnelling gekomen. De...

Lees verder
  • 04 februari
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Wat onderscheidt KLM en Heineken van andere merken? Of Rituals, Coolblue? Juist, een...

Lees verder