De 5 vuistregels voor een succesvolle merkcampagne

Aan de grondslag van veel sterke, bekende merken ligt een succesvolle merkcampagne. Met deze campagnes draag je met verschillende touch points het ideaal van een merk uit. De unieke aspecten komen in diverse uitingen naar voren. De optelsom van deze creaties draagt bij aan een versterkte merkbeleving. Een succesvolle merkcampagne maakt dat het raakt. Een doelgericht verhaal dat iets losmaakt bij de doelgroep. Maar wat maakt een merkcampagne succesvol? Deze 5 vuistregels helpen je op weg.

 

Vuistregel 1:
Een sterk ontwikkeld merk als basis

Elke succesvolle merkcampagne berust op een geijkte basis. Om ervoor te zorgen dat een merkcampagne opvalt, is er iets nodig wat eruit springt. Unieke merkeigenschappen, een verrassende doelgroepkeuze of een intrigerende brand story. Kortom, de basis van het merk moet goed zijn. Met een sterke merkidentiteit kun je een merk verder ontwikkelen en vormgeven. Ga je met je organisatie aan de slag met een merkcampagne? Evalueer dan allereerst kritisch het merk. Want, communiceert het wat het moet communiceren en biedt het voldoende input voor een sterke merkcampagne? Leg met een duidelijke strategie en positionering een sterk fundament voor rake communicatie.

 

Vuistregel 2:
Doelgericht aan het merk bouwen

Wat is die stip op de horizon? Want dat bepaalt welke keuzes er gemaakt worden tijdens het ontwikkelen van de merkcampagne. Zo kan het een doel zijn om meer naamsbekendheid te creëren, het imago te verbeteren of een groter online bereik te bewerkstelligen. Zonder concrete doelen, is het lastig om het gewenste effect te behalen of om überhaupt het effect te meten. Spar daarom over de juiste doelstelling van de campagne. Raken begint namelijk bij denken!

 

Vuistregel 3:
Vertel een verhaal -  zet storytelling in

Storytelling - een prachtig concept als je het ons vraagt. Deze marketingtactiek zorgt ervoor dat een boodschap beklijft. Mits een organisatie het goed inzet. Want een saai verhaal, dat onthoudt natuurlijk niemand. Om een merk op te bouwen, is een pakkend verhaal essentieel. Denk hierbij aan een creatieve invalshoek, een vernieuwend haakje of het raken van de juiste emotie. Storytelling opent een deurtje in het brein, wekt de interesse en intrigeert. Er is namelijk een deel van ons menselijk brein dat enkel emoties kent en geen woorden. Het brein verwerkt daarom een visueel verhaal op een andere manier, dan wanneer het gaat om alleen feitelijke informatie. Een succesvolle merkcampagne bevat daarom vaak een krachtig storytelling element. Wees interessant en grijp de aandacht. Verwerk dit vervolgens in de gehele contentstrategie van de campagne.

 

Vuistregel 4:
The right person for the right job

Aan de slag met een sterk merk bouwen? De sleutel is het bieden van relevantie en waarde voor de doelgroep. Het juiste verhaal, via het juiste platform, vertelt door de juiste persoon. Stel daarom kritische vragen tijdens het ontwikkelen van een merkcampagne. Maar kies ook zeker de juiste persoon voor het uitdragen van dit verhaal. Heeft jouw organisatie bijvoorbeeld een jonge doelgroep? Breid dan de campagne bijvoorbeeld eens uit met een TikTok-influencer. Denk buiten de standaard paden en laat het verhaal vertellen door de juiste beïnvloeder, op het juiste moment.

 

Vuistregel 5:
Creëer een want-to-see-again-factor

Een écht goede merkcampagne bevat uitingen die een want-to-see-again-factor hebben. Door bijvoorbeeld een sterk verhaal, humor of originaliteit. Kortom, een boodschap die het merk verlengt én blijft hangen. Dit creëert een positieve merkassociatie. Wanneer de doelgroep vervolgens in de winkel staat of online browset, is de kans groter dat zij de communicatieboodschap boven kunnen halen. Kortom, de want-to-see-again-factor prikkelt en overtuigt - perfecte ingrediënten voor een geslaagde merkcampagne!

 

Zelf een sterk merk bouwen met een merkcampagne?

Een sterk merk bouwen is geen eenvoudige taak. Er gaan vele uren zitten in het bedenken van een relevante, succesvolle en treffende positionering. Het doorvertalen van een merk naar een vruchtbare merkcampagne kent ook uitdagingen. Het helpt wanneer iemand fungeert als klankbord van jouw merk. Of kritische vragen stelt over de de inhoud, het haakje of de boodschap. 


Samen kneden en tot creatieve concepten komen. Dat is wat wij bij SowiesoHelder het liefste doen. Tijdens onze co-creatiesessies pakken we doelgericht vraagstukken op en werken we toe naar een unieke oplossing. Wij houden van aanpakken. Daarom starten we na de sessie zo snel mogelijk met de uitvoering en productie van de communicatiemiddelen. Denk bijvoorbeeld aan een krachtige commercial, een pakkende promotiefilm of een online event.

 

Neem vrijblijvend contact met ons op om meer te ontdekken over onze co-creatie tool: de Merkversneller©.

Picture of Irpa

Vragen over
dit artikel?

Contact Irpa

Lees ook onze andere verhalen

  • 06 juli
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Het opzetten en realiseren van een campagne, promotie of een andere marketingactie gaat in de...

Lees verder
  • 24 maart
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Door de crisis van de afgelopen 2 jaar is de digitalisering in een stroomversnelling gekomen. De...

Lees verder
  • 04 februari
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Wat onderscheidt KLM en Heineken van andere merken? Of Rituals, Coolblue? Juist, een...

Lees verder