ZO ONTSTAAT EEN CONSISTENTE MERKBELEVING OVER ALLE ONLINE KANALEN

Wat onderscheidt KLM en Heineken van andere merken? Of Rituals, Coolblue? Juist, een ijzersterke merkbeleving. Zo eentje die je voelt en ervaart als klant. Een merkbeleving die tot in de kern past bij de organisatie. Een experience waar klanten onderdeel van willen zijn. Want tegenwoordig redden organisaties het niet meer met enkel zenden van een aantrekkelijke reclameboodschap. Nee, tegenwoordig koopt de doelgroep een beleving. Een lifestyle. De organisatie en het verhaal achter het merk zijn belangrijker dan ooit. Om dit te laten slagen, is het belangrijk dat deze merkbeleving consistent is. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

 

ALLEREERST,
WAT IS EEN MERKBELEVING?

Een merkbeleving is de wijze waarop de doelgroep het merk ervaart. Een indruk en het gevoel wat bij hen achterblijft na het interacteren met communicatieuitingen, events of een commercial. De merkbeleving is als het ware een totaalplaatje van alle touch points met het merk. Het is uiteraard van belang om hier goed op in te spelen. Deze emoties, gevoelens of gedachtes zijn namelijk te beïnvloeden door sterke merkcampagnes, een interessante communicatiestrategie en goed gedrag van een organisatie. Goede ervaringen met een merk zorgen voor positieve associaties, een betere breinpositie en het uiteindelijke doel: meer opbrengsten. Zorg er dus voor dat die totaalbeleving klopt. Dat het de juiste emotionele, cognitieve en fysieke stimuli aanwakkert in het brein. Alleen dan maak je dat het raakt!

 

TIP 1:
EEN SCHERPE MERKBELOFTE

Wat belooft het merk aan klanten? Zorg ervoor dat dit glashelder is. Wat is het gevoel dat hieraan gekoppeld wordt en welke kernwaarden horen daarbij? Leg deze keuzes vast in een merkbelofte; hetgeen waar je als merk in gelooft. Dit is de basis voor een unieke en beklijvende brand experience. En tevens de basis voor alle communicatie en uitingen over andere kanalen. Daarnaast levert het naleven van de merkbelofte resultaat op: het creëert namelijk vertrouwen. Zorg ervoor dat zowel de rationele, cognitieve beloften passen bij gekoppelde emotie. Maak de cirkel rond.

 

TIP 2:
GEBRUIK een verhaal

Verhalen vertellen is een eeuwenoude tactiek om boeiende informatie uit te wisselen. Romans, sprookjes, geschiedenis, een levenservaring. Het valt of staat bij een goed verhaal. Met een goede kop, lijf en staart. Storytelling is een krachtige marketingtactiek die een merk karakter kan geven of een bepaalde setting creëert. Een verhaal maakt een merk persoonlijk en echt - het is rake communicatie. Laat vervolgens dit verhaal op meerdere plekken terugkomen, zodat het op elkaar aansluit. Neem de doelgroep mee op digitale reis. Geef hen een sensatie. Laat hen iets voelen!

 

TIP 3:
EEN SCHERPE VISUELE IDENTITEIT

Als we de merknamen van ‘s werelds bekendste logo’s aanpassen of weglaten, zal iedereen het merk nog steeds herkennen op basis van kleur en vormgeving? Voor een consistente merkbeleving is een terugkerende uitstraling dus zeer belangrijk - een ijzersterk concept en design. Creëer een herkenbare visuele identiteit: van tone-of-visuals en video’s tot kleurgebruik en letterfonts. Hanteer vervolgens voor alle uitingen dezelfde stijl. Vergeet hierbij niet de visuals aan te passen naar de best practices per kanaal. Zo is het verschil groot tussen bijvoorbeeld LinkedIn of TikTok. Stem de uitingen af per communicatiekanaal.

 

TIP 4:
VERTAK DE BRAND EXPERIENCE OVER DE CUSTOMER JOURNEY

Om een consistent beeld te creëren, moet de merkbeleving overal op elkaar aansluiten. Dit wil niet zeggen dat de boodschap éxact hetzelfde moet zijn. Integendeel. Om de doelgroep te blijven prikkelen, moet het verhaal overal matchen en verrijken. De verschillende touch points versterken elkaar in het grotere geheel. Het gevoel moet kloppen per fase in de customer journey. Hiermee zorg je ervoor dat de ervaring met een merk overal hetzelfde voelt, maar de boodschap afgestemd is op het doel van de communicatie. Zet bijvoorbeeld in de awareness fase een stevige social media strategie in. In de consideration fase volgt een sterke testimonial video. Gevolgd door een overtuigende activatiecampagne.

 

AAN DE SLAG MET HET BOUWEN VAN EEN CONSISTENTE MERKBELEVING

Er is geen pasklare blauwdruk voor een ideale merkbeleving. Ieder merk is anders. Een goede brand experience ontstaat door brainstormen, bijschaven en sparren. Daarom werken we bij SowiesoHelder met een effectieve tool: de Merkversneller©. Dit is een co-creatiesessie waarbij een creatief strateeg, een art director en creatief copywriter tijdens een brainstorm samen met de opdrachtgever het strategische vraagstuk tackelen. Denk hierbij aan een succesvol merkverhaal, een unieke positionering of een doeltreffende campagne die ontwikkeld moet worden. Na de gezamenlijke sessie schakelen we snel door met het produceren van de communicatiemiddelen, zoals een hybride event, een krachtige commercial of een bedrijfsfilm. Maar net wat er uit de brainstorm als sterkste middel en kanaal naar voren komt.

 

Kan je organisatie hulp gebruiken bij het creëren van een consistente merkbeleving? Neem vrijblijvend contact met ons op om meer te ontdekken over onze Merkversneller©

Picture of Irpa

Vragen over
dit artikel?

Contact Irpa

Lees ook onze andere verhalen

  • 06 juli
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Het opzetten en realiseren van een campagne, promotie of een andere marketingactie gaat in de...

Lees verder
  • 24 maart
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Door de crisis van de afgelopen 2 jaar is de digitalisering in een stroomversnelling gekomen. De...

Lees verder
  • 11 januari
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Aan de grondslag van veel sterke, bekende merken ligt een succesvolle merkcampagne. Met deze...

Lees verder