Hybride werken: zo doe je dat op een toekomst-bestendige manier

Door de crisis van de afgelopen 2 jaar is de digitalisering in een stroomversnelling gekomen. De samenleving ging naarstig op zoek naar nieuwe manieren om met elkaar in contact te blijven en om het dagelijks leven zo normaal mogelijk te laten verlopen. Het nieuwe normaal werd geboren. Nu het grootste gedeelte van de crisis - hopelijk - achter ons ligt, zijn er een aantal zaken onomkeerbaar veranderd. Zo is (deels) thuiswerken voor veel werkgevers én werknemers een blijvertje. Elke dag in de file staan of door een drukke trein manoeuvreren is daarmee verleden tijd. Wekelijkse meetings blijven veelal online. En flexibiliteit is voor veel werkgevers eerder een must dan een Unique Selling Point. Hybride werken is de nieuwe norm. Maar hoe doe je dat eigenlijk op een toekomstbestendige manier?

 

Wat is hybride werken?

Hybride werken is een vorm van werken waarbij de werknemer gedeeltelijk vanuit huis en gedeeltelijk op kantoor werkt. Hierbij is de werkomgeving dus flexibel. De combinatie is voor zowel werkgevers als werknemers ideaal. Zo peilde EenVandaag onlangs dat zo’n 77% van de mensen in loondienst graag hybride werkt. Ook nu de coronamaatregelen hoogstwaarschijnlijk voorgoed voorbij zijn. Daarnaast moedigt ook de overheid het bedrijfsleven aan om ook na de crisis een hybride werkvorm te stimuleren en te blijven faciliteren. 

 

De voordelen van hybride werken

De populariteit van (deels) thuiswerken is logisch te verklaren. Zo kwamen veel organisaties erachter dat het vertrouwen en de flexibiliteit die zij werknemers gaven, zich dubbel en dwars terugverdiende. Een hybride werkomgeving zorgt namelijk voor de volgende voordelen.

  • Hogere productiviteit:

    Doordat medewerkers zelf kunnen kiezen waar zij een bepaalde taak het best kunnen voltooien, stijgt de productiviteit. Zo kunnen zij zelf kiezen waar ze het het lekkerst aan een bepaalde taak werken. Leven medewerkers op van elkaars energie tijdens een fysieke brainstorm op kantoor? Of slaan ze de spijker op de kop tijdens het geconcentreerd afronden van een strategie in een thuiskantoor? 

  • Minder reizen

    Wanneer we niet allemaal voor elke meeting elkaar op hoeven te zoeken, scheelt dit enorm in reistijd. Daarnaast staan we minder in de file. Volgens ANWB waren er in 2021 57% minder files op de Nederlandse wegen. Dit scheelt een hoop reistijd én is ook nog eens beter voor het milieu.

  • Meer werkgeluk

    Werk beslaat een groot deel van ons dagelijks leven. Door een hybride werkomgeving te creëren, zijn persoonlijke behoeften eenvoudiger te combineren met werk. Even sporten tijdens de lunch, minder reistijd, beknopte online meetings - het draagt allemaal bij aan het algehele werkgeluk.

 

De keerzijde van een hybride werkomgeving

Elk voordeel heeft zo z’n nadeel. Zo kleven er ook een aantal nadelen aan hybride werken. Veel werkenden geven aan dat ze het contact met collega’s missen. Of dat zij te weinig weten wat er zich op kantoor afspeelt. Ook het saamhorigheidsgevoel kan op langere termijn ontbreken. Een ander aspect om rekening mee te houden, is het bewaken van de werk- en privébalans. Zo zijn thuiswerkers de gehele dag slechts enkele stappen verwijderd van hun werkplek. Ook ná werktijd. Houd hier zeker rekening mee wanneer je als organisatie een hybride werkomgeving aanbiedt.

 

Hybride werken: Hoe doe je dat? onze 7 tips

Gelukkig zijn er voldoende manieren om werknemers met elkaar te verbinden - online én offline.

1. Zorg voor een goede werkplek thuis: Comfortabel werken is  voor iedereen van belang voor goede productiviteit.

2. Zet in op goede employee branding en een interne communicatiestrategie: Denk hierbij aan een plan hoe je medewerkers informeert en hen aangesloten en betrokken houdt, en passende activaties voor de interactie.

3. Werk aan een intern communicatieplan voor hybride werken: Leg vast hoe jullie omgaan met deze vorm van werken, wat de mogelijkheden zijn en hoe jullie hierover communiceren.

4. Zorg voor goed georganiseerde online meetings: Van gestroomlijnde video calls tot online conferenties - techniek, een duidelijk verhaal en structuur zorgen ervoor dat een boodschap blijft hangen.

5. Host event op een hybride manier: Een belangrijke presentatie? Een productlancering? Kwartaalbesprekingen? Maak het toegankelijk voor iedereen en zorg ervoor dat het event ook virtueel bij te wonen is. 

6. Structureer en centraliseer informatievoorziening: Zorg ervoor dat iedereen vanaf elke locatie bij belangrijke bestanden kan. Centraliseer bijvoorbeeld al het werk in de cloud.

7. Organiseer een periodieke 'terugkomdag': Creëer verbinding door samen te beleven. Plan een leuk bedrijfsuitje, brainstorms en kennissessies zodat de werksfeer tussen collega’s goed blijft en zij elkaar toch ook regelmatig live ontmoeten.

Nieuwe werkvorm introduceren: Zo pak je dat aan

Is hybride werken voor jouw organisatie de nieuwe norm? Zorg ervoor dat dit gezamenlijk goed opgepakt wordt. Lanceer een interne campagne, stroomlijn informatievoorziening en vang de aandacht met een ludieke actie. Zo informeerden en activeerden wij voor ING hun werknemers met de campagne Happy Hybrid Mode. Een ‘welkom terug’-campagne om verbinding te creëren na 1,5 jaar thuiswerken.

Hulp nodig met het interne communicatievraagstuk? Onze communicatiespecialisten staan voor je klaar. Neem vrijblijvend contact op.

Picture of Joost

Vragen over
dit artikel?

Contact Joost

Lees ook onze andere verhalen

  • 06 juli
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Het opzetten en realiseren van een campagne, promotie of een andere marketingactie gaat in de...

Lees verder
  • 04 februari
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Wat onderscheidt KLM en Heineken van andere merken? Of Rituals, Coolblue? Juist, een...

Lees verder
  • 11 januari
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Aan de grondslag van veel sterke, bekende merken ligt een succesvolle merkcampagne. Met deze...

Lees verder