De MERKVERSNELLER® als unieke oplossing voor elk communicatie vraagstuk

Het opzetten en realiseren van een campagne, promotie of een andere marketingactie gaat in de praktijk vaak erg moeizaam. Er wordt met regelmaat onnodig veel tijd gestoken in onproductieve meetings, die op hun beurt weer ten koste gaan van deep thinking en uitvoerende werktijd (HBR). Bovendien vereist het opzetten van een campagne nauwe samenwerking tussen de betrokken afdelingen of partijen, die ieder verschillende belangen of ideeën hebben. Met als gevolg dat de campagne maar niet van de grond komt. 

Om dit te voorkomen, kan het slim zijn om de campagne of het communicatievraagstuk op een andere manier aan te pakken. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van co-creatie, waarbij diverse invalshoeken samenkomen en leiden tot praktische oplossingen. Co-creatie vormt daarom de basis van de MERKVERSNELLER®. Deze tool versnelt het time to market proces met maar liefst 30%, waardoor veel tijd bespaart wordt en er binnen twee weken na de eerste sessie al een plan voor de uitvoering en productie van de middelen ligt.  

Dat biedt uitkomst wanneer je binnen de eigen organisatie tijd wil besparen, of vastloopt en behoefte hebt aan snelle, pragmatische oplossingen die daadwerkelijk werken.

 

Co-creatie als basis voor resultaat

Om tot zo’n oplossing te komen, is een gezamenlijke aanpak belangrijk. Zowel intern als extern. In veel traditionele manieren van campagnes opzetten zie je dat er veel ‘ge-heen-en-weer’ is tussen bijvoorbeeld het bureau en de opdrachtgever, of tussen verschillende teams of afdelingen intern. Daardoor gaat kostbare tijd verloren, die ook gestoken kan worden in het eindresultaat. 

 

Met het concept van de MERKVERSNELLER® hebben we in de praktijk gezien dat klanten efficiënter, doelgerichter en sneller tot een oplossing komen, door voor een minder traditionele aanpak te kiezen. We gaan met ons eigen team van professionals al in de beginfase van de conceptontwikkeling aan tafel bij de opdrachtgever, om zo de benodigde kennis over de organisatie te verzamelen en te peilen welke ideeën wel of juist niet haalbaar zijn. Binnen een dagdeel komen we tot een concrete conceptrichting. Met als voordeel: we besparen tijd en moeite, die aan het eindresultaat besteed kunnen worden. 


Na de inventarisatie-sessie werken we met de opdrachtgever, onder leiding van een creatief-strategisch team, aan het vinden van minimaal drie mogelijke oplossingen voor het specifieke communicatievraagstuk waar hulp bij nodig is. Met de kennis en ervaring op zak over het opzetten van effectieve campagnes vinden we altijd een oplossing die resultaat waarborgt.

 

De voordelen van de MERKVERSNELLER®

Door co-creatie als basis te kiezen voor het oplossen van een communicatievraagstuk, schakelen we direct met alle betrokken partijen en filteren we de niet-haalbare ideeën er snel uit. We zien dat dit in de praktijk ontzettend goed werkt, dankzij een aantal voordelen ten opzichte van de meer traditionele aanpak:

  • Snelle, pragmatische oplossingen voor elk vraagstuk:

    De MERKVERSNELLER® is een praktische formule die werkt voor vrijwel elk vraagstuk op het gebied van communicatie, marketing en campagnes. Of iemand nu een aanzienlijke verkoopstijging wil realiseren, een betere naamsbekendheid wil genereren of een nieuw product, dienst of merk op de markt wil brengen.

    Zo hielpen we eerder klanten als Vattenfall, FNV Agrarisch Groen en Hines. Ieder met hun eigen hulpvraag en eigen persoonlijke situatie. Door te functioneren als co-creatie partner en als klankbord (van buitenaf), ontstaan er al snel creatieve oplossingen. 

  • Directe communicatie

    Tijdens de gezamenlijke sessies kan een opdrachtgever direct sturen op een favoriete denkrichting of -idee. Dat werkt in de praktijk voor iedereen het prettigst. Zo past de oplossing binnen de merkwaarden en kan ons team de oplossing zo efficiënt mogelijk maken. 

  • Tijd- en kostenefficiënt

    In de praktijk blijkt dat op de werkvloer maar liefst 71% van alle werknemers tijd verspilt aan onnodige of onproductieve meetings. Dit komt uiteindelijk neer op meer dan 30 uur aan verspilde tijd per werknemer per maand – een behoorlijk duur kostenplaatje, als je  dat omrekent naar de totale kosten voor een bedrijf. 

    Precies daarom kiezen voor de resultaatgerichte co-creatie sessies met een duidelijke structuur en SMART doelen. Door middel van een uitgebreide briefing en directe communicatie met de opdrachtgever besparen we 30% van de tijd die normaal gesproken gespendeerd zou worden aan het oplossen van een vraagstuk. Deze tijdsbesparing betekent natuurlijk automatisch ook kostenbesparing.

  • Praktische, creatieve oplossingen

    Om zo creatief en praktisch mogelijk te kunnen denken, werken we samen met verschillende experts binnen ons team. Vast onderdeel van dit team zijn Irpa en Serge. Irpa is creatief strateeg en zorgt ervoor dat de campagne en middelen aansluiten bij de strategie en doelstellingen, zodat er een consistente merkbeleving ontstaat. Serge, creative en copywriter, ontwikkelt de meest uiteenlopende campagnes en past de kracht van brand storytelling toe. 

    Zo komen we vanuit verschillende invalshoeken tot de beste, vaak creatieve oplossingen. Dat levert regelmatig reacties op zoals die van FNV: “Ons team was blij verrast met de hoeveelheid creatieve voorstellen, die het bureau op basis van onze briefing al had uitgewerkt. Met onze aanvullingen was de campagne richting snel bepaald” (Irena Marmelstein, Communicatieadviseur bij de FNV). Bovendien toetsen we de haalbaarheid van de oplossing gelijk met de opdrachtgever. Zo kunnen we snel schakelen en bijsturen als dat nodig is.

  • Doelgericht van A naar B

    Dankzij de complete, persoonlijke en pragmatische aanpak van de MERKVERSNELLER® weet de klant na het eind van de eerste sessie waar hij A. aan toe is en B. dat binnen twee weken na de sessie de uitwerking van de middelen al van start kan gaan. Welk vraagstuk het ook is: we vinden altijd een passende oplossing. SowiesoHelder ontzorgt bovendien van A tot Z, want ook de productie van de benodigde middelen pakken we op. Denk bijvoorbeeld aan het produceren van video’s, webinars, (hybride) events, webteksten of een optimale website.

 

Bewezen formule die daadwerkelijk werkt

Met de MERKVERSNELLER® hebben we al meerdere opdrachtgevers mogen helpen met hun communicatievraagstuk. Denk aan klanten als Syntrus (Achmea), PGGM & CO, Danone Early Life Nutrition, Bouwinvest, Vattenfall, Powerpeers, Feenstra, Hines en de FNV. 

In elk van deze casussen levert de MERKVERSNELLER® resultaat. Linksom, maar ook rechtsom. Je krijgt gegarandeerd een helder concept mee dat past binnen de organisatie, de huidige situatie en de doelstelling(en). 

Of, om de woorden van Thijs van Dorssen (Development Director Hines) te gebruiken: “De merkversnellersessie heeft handen en voeten gegeven aan wat ons te doen staat en een concreet uitgangspunt geformuleerd voor een solide communicatie route.” Dat is de MERKVERSNELLER® in een notendop.

 

Benieuwd wat de MERKVERSNELLER® voor jouw communicatievraagstuk kan doen?

Om te bepalen wat de MERKVERSNELLER® voor jouw bedrijf en communicatievraagstuk kan doen, is persoonlijk contact de snelste manier om je te adviseren. Plan een afspraak in via onderstaande kalender, of stuur een mailtje naar onze Managing Director Joost.

Picture of Joost

Vragen over
dit artikel?

Contact Joost

Lees ook onze andere verhalen

  • 24 maart
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Door de crisis van de afgelopen 2 jaar is de digitalisering in een stroomversnelling gekomen. De...

Lees verder
  • 04 februari
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Wat onderscheidt KLM en Heineken van andere merken? Of Rituals, Coolblue? Juist, een...

Lees verder
  • 11 januari
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Aan de grondslag van veel sterke, bekende merken ligt een succesvolle merkcampagne. Met deze...

Lees verder