STAPPENPLAN VOOR EMPLOYER BRANDING - ONZE TIPS!

Aan de slag met employer branding: een handig stappenplan

De juiste kandidaten vinden voor een vacature is soms een flinke puzzel. Voor werkzoekenden spelen tegenwoordig vele factoren mee bij het solliciteren op een baan. Waar dit vroeger voornamelijk goede arbeidsvoorwaarden waren, zijn de vereisten anno nu veel breder. De kernwaarden, cultuur en werksfeer - alles draagt bij aan de reputatie van je organisatie als werkgever. Employer branding is in het huidige klimaat dan ook onmisbaar voor het werven én behouden van de juiste werknemers. In dit blog delen wij ons stappenplan voor succesvolle employer branding.

 

STERKE EMPLOYER BRANDING: HET STAPPENPLAN


Stap 1: De organisatiecultuur als stevige basis

Een stabiel fundament is essentieel voor elk succesvol plan. Dit geldt ook voor het bouwen aan employer branding. Start met het analyseren van je organisatiecultuur: welke visie streven jullie na? Welke waarden onderscheiden jullie? Wat maakt werken bij de organisatie uniek? Stel daaropvolgend de kritische vraag: wordt deze werkcultuur ook eenduidig herkend door de werknemers? Zorg ervoor dat het beeld van de organisatie in de basis goed staat. Vanuit dit fundament kan het stappenplan voor employer branding verder uitgewerkt worden.

 

Stap 2. Bepaal de positionering

Na het kritisch analyseren van de organisatie en jullie cultuur, is het tijd voor het verder positioneren hiervan. Welke aspecten zijn positief en willen jullie benadrukken? Wat zijn de wensen van potentiële werknemers? Maar ook: hoe positioneren concurrenten zich eigenlijk? Zorg ervoor dat het helder is welke aspecten uit de bedrijfscultuur jullie zo uniek maken. En keer dan naar buiten: ‘what is in it’ voor de werknemers? Wat vinden zij belangrijk? Welke culturele aspecten spreken hen aan? Verkrijg deze input vanuit jullie huidige medewerkers. Het voordeel hiervan is dat het direct transparantie biedt. Maak het ook niet mooier dan het is: niets is schadelijker dan een verkeerde verwachting bij een kandidaat. Het is dus belangrijk om een helder, oprecht en authentiek beeld te schetsen tijdens het positioneren van de organisatie als werkgever. Maak na al deze inzichten en analyses vervolgens concrete keuzes.

 

Stap 3. Breng employee journey in kaart

Het stappenplan voor employer branding gaat door met een van de belangrijkste elementen: een goed ingerichte employee journey. Om de reputatie op te bouwen, moet het in elke fase van het proces goed voelen voor de kandidaten. Bij SowiesoHelder noemen wij het ‘surprise and engage’. Het wervings- en sollicitatieproces moet namelijk positief aanvoelen en beter nog: een lach op het gezicht toveren. Zelf creëren wij voor klanten vaak een compelling story: een krachtig verhaal dat boeit en bindt. De potentiële kandidaten daar raken waar je als organisatie het verschil maakt. Dit vormt als het ware een brondocument voor alle communicatie.

 

Stap 4: De juiste employer branding tools per fase

Als de fases van de employee journey gedefinieerd zijn, is het tijd om de doelgroep doelgericht aan te spreken met de compelling story van de organisatie. Koppel hiervoor het juiste communicatiemiddel aan de fases en doelen van de employer branding. Hierbij richt je ‘touchpoints’ van de journey in met bijvoorbeeld een krachtige bedrijfsfilm, een interessante online video serie of communiceer digitaal het merkverhaal via scrollytelling. Zet prachtige ‘show don’t tell’-tactieken in. Hiermee stel je kandidaten in staat om het merk door middel van acties, ervaringen, gedachten en gevoelens te laten ervaren en zich zo nauwer bij het verhaal betrokken te voelen. Maak dat het raakt en verras de kandidaten met een mooi merkverhaal.

 

Stap 5: Jouw werknemers als grootste fans

Om vervolgens de cirkel weer rond te maken, moet hetgeen wat in dit stappenplan uitgewerkt is ook voelbaar zijn binnen de organisatie. Zorg er daarom voor dat je werknemers de grootste fans zijn. Maak hen een trots onderdeel van de organisatie. Maak tijdens evenementen jullie interne bedrijfscultuur en kernwaarden voelbaar in elke online meeting. Betrokken werknemers zijn de sleutel voor een sterk employer brand. Geef hen een stem in bijvoorbeeld promotiefilms of op social media zodat zij zich onderdeel voelen. Dat waardering doorklinkt. Zij zijn immers dé ambassadeurs van de organisatie.

 

AAN DE SLAG MET EMPLOYER BRANDING

Klinkt dit stappenplan voor employer branding als iets waar je mee aan de slag wilt? Bij SowiesoHelder werken we met een concrete en doordachte aanpak: Merkversneller©.

In deze co-creatiesessies, onder begeleiding van een creatief-strategisch team, sparren we samen over de grootste vraagstukken en fungeren wij als kritische klankbord. Samen gaan we doelgericht aan de slag met een vraagstuk. Hierbij maken we snelle stappen. Zo duurt het geen maanden voordat je resultaat ziet. In sneltempo starten we het project en binnen een maand beginnen wij met het produceren van alle benodigde communicatiemiddelen. Met de Merkversneller© creëren we samen deze ‘surprise and engage’ momenten in de employee journey. Zo krijgt je employer branding vliegensvlug een boost!

 

Neem vrijblijvend contact met ons op om meer te ontdekken over onze Merkversneller© en onze employer branding aanpak.

Picture of Irpa

Vragen over
dit artikel?

Contact Irpa

Lees ook onze andere verhalen

  • 06 juli
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Het opzetten en realiseren van een campagne, promotie of een andere marketingactie gaat in de...

Lees verder
  • 24 maart
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Door de crisis van de afgelopen 2 jaar is de digitalisering in een stroomversnelling gekomen. De...

Lees verder
  • 04 februari
  • STRATEGIE & CONCEPT
  • Wat onderscheidt KLM en Heineken van andere merken? Of Rituals, Coolblue? Juist, een...

Lees verder