4 vragen die leiden tot een succesvolle promotiefilm

Promotie, het is een klassiek marketingbegrip. Eenvoudig gezegd is promotie het aanprijzen van een product, event, persoon of dienst. Met als uiteindelijke doel dat de doelgroep hiervan de meerwaarde ziet. Of liever nog: overtuigd wordt. Een promotiefilm is een uitstekende manier om dit te doen. Door film in te zetten creëer je een sfeer en ontstaat een bepaald gevoel. Hierdoor is er veel ruimte voor doelgericht met de doelgroep communiceren. Maar een promotiefilm is nooit een losstaand iets. Er moet altijd een (kleine) campagne omheen gebouwd worden. Daarom moet je het een en ander nauwkeurig uitdenken om maximaal resultaat te behalen. Stel jezelf daarom deze 4 vragen wanneer je start met promotievideo’s.

 

1. Wat is de promotie?

First things first: je moet eerst helder hebben wat je wilt promoten. Er zijn namelijk veel zaken die je kunt uitlichten. Is het een productpromotie? Of een dienstpromotie? Een bedrijfspromotie? Een promotie van een persoon? Promoten is een hele actieve vorm van marketing. Je wilt namelijk iets voor elkaar krijgen. De doelgroep prikkelen. Het moet dus overtuigingskracht bevatten. De allereerste vraag is daarom ook: wat is de promotie en hóé overtuigt het mijn product, dienst, event of bedrijf?

 

2. Wat drijft jouw doelgroep?

Op welke mensen richt jij jouw marketinginspanningen? Wie is de doelgroep? Wat vindt de doelgroep leuk? Wat motiveert hen? Waar bevinden zij zich? Hoe kan ik ze doelgericht aanspreken? Door tijdens het produceren van een promotiefilm hier kritisch en onderzoekend bij stil te staan, wordt jouw kans op succes groter.

 

3. Hoe distribueer je de promotiefilm?

Bij een promotiefilm gaan product, productie en distributie hand in hand. Om de juiste doelgroep te overtuigen, moet je hen uiteraard op het juiste moment aanspreken. Vraag jezelf daarom af ‘waar is mijn doelgroep aanwezig?’ En daarbij aansluitend ‘spreek ik hen nu op de juiste plek aan?’ Wanneer, waar, hoe en hoe vaak de doelgroep de boodschap te zien krijgt, is allesbepalend voor het resultaat.

 

4. Welke videovorm past bij het kanaal?

Een promotiefilm kan je overal laten zien: op televisie, in de wachtruimte van de tandarts, op social media. De mogelijkheden zijn eindeloos. Wanneer je inzichtelijk hebt waar jouw doelgroep aanwezig is en waar jij jouw boodschap idealiter kan laten zien, is het belangrijk om de videovorm hierop aan te passen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan formaat, lengte en stijl. Sluit de promotiefilm aan op het kanaal en creëer zo de meeste impact.

 

Promotiefilms laten produceren?

Alle producten en iedere service - ze hebben allemaal hun eigen verhaal. Door middel van een promotiefilm kun je deze verhalen vertellen. De kijker raken en overtuigen. Maar wat de beste manier is om jouw verhaal te vertellen? Daar kunnen onze experts jou bij helpen. Bij SowiesoHelder vertellen wij verhalen die maken dat het raakt. We fungeren als een klankbord om samen tot de beste boodschap te komen. En door onze doelgerichte aanpak zorgen we ervoor dat jouw promotievideo’s impact maken.

 

Starten met een promotiefilm? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij denken graag mee! Of lees meer over onze andere videodiensten!

Picture of Simon

Vragen over
dit artikel?

Contact Simon

Lees ook onze andere verhalen

  • 08 april
  • FILM & CONTENT
  • Sinds de opkomst van YouTube en de groei van online video op allerlei andere platformen, is het nut...

Lees verder
  • 06 oktober
  • FILM & CONTENT
  • Zo maak je een geloofwaardige testimonial: 4 tips

    Een testimonial is een getuigenis van een...

Lees verder
  • 07 september
  • FILM & CONTENT
  • Een bedrijfsfilm is het perfecte visitekaartje. Jouw pitch. Hét moment om een scherpe pijl te...

Lees verder