Geloofwaardige testimonials maken: onze tips

Zo maak je een geloofwaardige testimonial: 4 tips

Een testimonial is een getuigenis van een persoon over een bepaald onderwerp, product of service. Het allerbelangrijkste van een testimonial is dat het écht is. Door deze puurheid is een testimonial een prachtige aanvulling op jouw marketing mix. Testimonial video’s vertellen de ervaringen van klanten op geloofwaardige wijze. Hiermee creëer je impact en maak je dat het raakt. In dit blog lees je daarom 4 tips voor een geloofwaardige testimonial.

 

Tip 1: Echte en oprechte ervaringen

Of een testimonial wel of niet geloofwaardig voelt voor de kijker wordt mede bepaald door de echtheid. Veel kijkers prikken namelijk door nepheid heen. Geef daarom iemand het woord die recht van spreken heeft over een bepaald thema. En laat hem of haar een eigen verhaal vertellen. Een testimonial heeft namelijk als doel om een geloofwaardige en persoonlijke ervaring over te brengen. Met oprechte emoties en een eerlijk verhaal. Zo creëer je een zo puur mogelijke testimonial.

 

Tip 2: goede voorbereiding van testimonials

Het klinkt wellicht tegenstrijdig na tip 1, maar ondanks dat je een zo puur mogelijk verhaal wilt vertellen, is goede voorbereiding een must. Het is daarom aan te raden om wel met een script te werken. Maar dan in een andere vorm. In dit geval is het script meer een werkdocument. Er is ruimte voor de eigen ervaring van de verteller, terwijl het script een structuur geeft om het verhaal te vertellen. Denk aan een pakkend begin, een interessant midden en een sterk eind. Kortom, een sterke story arc. Een verhaal vertellen kan soms lastig zijn. Iemand die verstand heeft van scripts en verhalen vertellen, biedt daarom de juiste ondersteuning. Door deze co-creatie ontstaat een doelgerichte video, zonder dat het oprechtheid verliest.

 

Tip 3: een passende omgeving

Een testimonial kun je op vele manieren vormgeven. Maar gaat het je om de geloofwaardigheid? Kies er dan voor om de testimonial te filmen in de natuurlijke habitat van de verteller. Een laborant in zijn lab, een verpleegkundige in de hallen van het ziekenhuis, een supermarktmanager tussen het groente en fruit. Een passende setting draagt bij aan de geloofwaardigheid.

 

Tip 4: niet te filmisch

Een belangrijke tip voor het creëren van een testimonials is om het niet te overproduceren. Houd het zuiver. Het is daarom niet nodig om er een uitgebreide filmproductie van te maken. Hierdoor wordt het té gemaakt. Bepaal daarom allereerst of een testimonial onderdeel is van een grotere film of dat het een losstaande video wordt. In het laatste geval moet je daarom er geen hele film van maken met prachtige snijshots en effecten. Visueel is dat prachtig, maar het wordt er niet geloofwaardiger op. Soms zorgt eenvoud voor meer succes!

 

Starten met testimonial video's?

Testimonials zijn een sterke toevoeging voor jouw marketing inspanningen. Maar er zijn een aantal zaken waar je op moet letten wanneer je aan de slag gaat. Wat wil jouw doelgroep horen? Hoe komt het verhaal over? Bij SowiesoHelder fungeren wij als jouw klankbord. Samen werken we aan geloofwaardige, pure testimonials. Door kritische vragen te stellen en onze doelgerichte aanpak. Door even op de stoel van de doelgroep te gaan zitten, creëren we de juiste storytelling voor jouw video’s. Hierdoor ontstaan pure testimonials die impact maken.

 
Aan de slag met testimonials? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij denken graag mee! Of lees meer over het maken van testimonials.

Picture of Simon

Vragen over
dit artikel?

Contact Simon

Lees ook onze andere verhalen

  • 19 October
  • FILM & CONTENT
  • Promotie, het is een klassiek marketingbegrip. Eenvoudig gezegd is promotie het aanprijzen van...

Lees verder
  • 07 September
  • FILM & CONTENT
  • Een bedrijfsfilm is het perfecte visitekaartje. Jouw pitch. Hét moment om een scherpe pijl te...

Lees verder
  • 28 May
  • FILM & CONTENT
  • Video-advertenties op LinkedIn zorgen voor gemiddeld 30% meer reacties dan statische...

Lees verder