NFT marketing,
wat kun je ermee?

Vorig jaar kondigde Meta aan te werken aan een - voor velen - zeer abstracte omgeving: Metaverse. Ook hoor je steeds meer over artificial intelligence, digital art en NFT’s. Online blogs, opiniestukken, trendupdates - het staat er vol mee. Klinkt het nog als abracadabra? Dan is het interessant om erin te duiken. Want deze veranderingen zorgen voor tal van nieuwe marketingmogelijkheden. NFT’s; wat zijn het, wat kun je ermee en hoe wordt het onderdeel van een marketingstrategie?


WAT ZIJN NFT's?

NFT staat voor Non-Fungible Tokens, een onvervangbaar en niet-inwisselbaar, digitaal bestand met eigendomsrecht. Degenen die bekend zijn met deze term, weten dat het een uniek, digitaal bestand is dat staat opgeslagen in de blockchain; een digitaal kasboek. Een NFT is dus eigenlijk een digitaal item wat niet inwisselbaar is, in tegenstelling tot geld of cryptomunten, zoals Bitcoin. NFT’s kan men wel kopen en verkopen. Maar het is niet mogelijk om het ene digitale ‘art’ stuk te ruilen tegen een ander. Vaak gaat het om digitale bestanden van foto’s, video’s, illustraties, audiofragmenten of collectors items die als NFT aangeboden worden. Een zeer bekend voorbeeld van een NFT is de collectie van Bored Ape Yacht Club; een serie van 107 digitale kunstwerken van cartoon-apen. Deze werden in 2021 voor maar liefst 24,4 miljoen dollar verkocht. Maar NFT’s gaan veel verder dan dat. Zo bestaan er ook NFT’s voor broncodes van populaire apps of websites.

 

WAt kenmerkt een NFt?

Wat een NFT zo waardevol maakt, is dat het uniek is. Dit is het belangrijkste aspect. Wanneer iemand een NFT koopt, dan krijgt diegene een smart contract erbij met allerlei informatie over de NFT. Dit betekent onder andere dat de koper als énige eigendomsrechten heeft. Anderen kunnen vervolgens de registratie wel inzien, maar niet aanpassen. Het gaat hierbij dus niet om het mp3-bestand, of een online video. Bij een NFT gaat het om die digitale ‘sleutel’ waarmee jij als enige het eigendomsrecht bezit. Niemand anders. Het digitale record laat publiekelijk zien wie de maker van het bestand is, wie het heeft aangeboden als NFT en wie het gekocht heeft.

Een ander uniek kenmerk van een NFT is dat de verkoop gedecentraliseerd is. Er is dus niet één partij die alles reguleert en de macht heeft. Er zijn namelijk verschillende marketplaces en blockchains. De NFT’s zijn wel enkel te kopen via de speciale marketplaces. Doordat er zóveel computers en servers betrokken zijn bij het verwerken van de NFT’s, is het systeem moeilijk te hacken of te bespelen.

 

Waarom worden nft's zoveel waard?

24,4 miljoen dollar, 82 miljoen dollar, 69,3 miljoen dollar. Het is echt waar. Dat zijn de bedragen die men soms voor deze digitale eigendomscertificaten neerlegt. De NFT marktplaatsen worden zelfs gemerkt als een miljarden-industrie. Dagelijks vinden er duizenden verkopen van NFT’s plaats. Maar waarom? Want het internet staat bol met knippen, plakken, hergebruiken, kopiëren. Waarom betaalt iemand miljoenen voor een JPEG-bestand, een video-edit of een digitale trading card van hun favoriete YouTube-ster?

Om de hype achter NFT’s te begrijpen, is het van belang om te weten hoe die waarde zoveel stijgt. In de economie wordt de waarde van producten al eeuwenlang bepaald door schaarsheid. Is een product slecht verkrijgbaar? Wordt het weinig geproduceerd? Of is er weinig van te vinden in de natuur? Dan is de vraag hoger dan het aanbod. Met een prijsstijging als gevolg. Hetzelfde geldt dus voor NFT’s - er is maar één file, het echte bronbestand. Als een NFT erg gewild is, stijgt de waarde aanzienlijk. Door de waardestijging en de toenemende vraag, wordt investeren in populaire NFT’s als een slimme zet gezien.

 

nft in de toekomst - hoe beïnvloedt het marketing?

NFT’s zijn dus een disruptieve verandering; het moedigt nog meer aan om dagelijkse zaken naar het online web te verplaatsen. Maar hoe beïnvloedt dit het communicatie- en marketingvak? Liggen hier kansen? Het antwoord is volmondig: ja. NFT’s bieden mogelijkheden om marketing vanuit een ander punt te belichten. Zo kan het maken van NFT’s bijdragen aan een betere merkbeleving. Denk bijvoorbeeld aan een eenmalige, exclusieve samenwerking met een (digital) creator. Daarnaast is het NFT-publiek zeer divers: van artiesten en creators tot zakenmensen. NFT marketing verbreedt zo de zichtbaarheid van een merk. Ook draagt het bij aan de interesse in een merk en creëert het een innovatieve positie. Want veel andere merken zullen voorlopig nog achterblijven. Nu inspringen met eigen NFT’s - het is een interessante, strategische marketingmove. 

 

nft marketing pioniers: spraakmakende voorbeelden

Het vergt lef om als merk als een van de eerste ongebaande paden te bewandelen. Maar er is zeker een aantal grote brands die NFT marketing al inzetten. Zo zetten een aantal fastfoodketens, zoals Taco Bell en McDonalds, NFT marketing in om hun producten te promoten. McDonald’s verlootte bijvoorbeeld de McDoNFT: 5 exclusieve frames die via social media verloot werden onder mensen die hun tweet deelden en de restaurantketen volgden. 

Een NFT-strategie kan ook goed werken bij een productlancering. Zo gaf schrijver Gary Vee tijdens de pre sale van zijn nieuwe boek per 12 verkopen een exclusieve, felbegeerde NFT weg. Het resultaat? Hij verkocht een miljoen boeken binnen 24 uur. Een van de meest succesvolle pre sales allertijden!

 

Samen de toekomst van nft marketing vormgeven

Om als merk relevant te blijven, moet je altijd de nieuwste kansen in het digitale speelveld onderzoeken. Door nu in te springen op NFT marketing, is een merk in de marketingwereld een echte pionier. Het is een enorm interessante aanvulling voor een merkcampagne, wanneer dit zorgvuldig opgenomen is tijdens de concepting- en strategiefase

Hoe jouw merk hier nu al mee aan de slag kan? Denk aan het aanbieden van eigen NFT’s. Een unieke productlancering of pre sale. Digitale, exclusieve memberships. Het aanbieden en verkopen van unieke bronbestanden van designs. Of maak NFT’s van advertenties. Werk samen met influencers om NFT’s te maken en verspreiden. Kortom, er liggen allerlei kansen op het gebied van NFT marketing. 

 

Hierover sparren? Onze digitale marketing- en communicatie-experts denken graag mee. Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten. Dan creëren we samen de toekomst van NFT marketing en disruptieve campagnes. 

Picture of Elise

Vragen over
dit artikel?

Contact Elise

Lees ook onze andere verhalen

  • 30 augustus
  • MARKETING & STRATEGIE
  • Zeggen we: ‘alles voor een glimlach’, dan zeg jij? Coolblue natuurlijk. Speelt bij jou ook direct...

Lees verder
  • 20 november
  • MARKETING & STRATEGIE
  • Dat een goede communicatiestrategie belangrijk is klinkt vanzelfsprekend. Maar hoe kom je tot een...

Lees verder
  • 12 november
  • MARKETING & STRATEGIE, MAAKT DAT HET RAAKT
  • Het managementteam van SowiesoHelder breidt uit, en doelbewust met een creatief directeur. ‘We...

Lees verder